SEO – абревіатура від Search Engine Optimization, що в перекладі означає пошукова оптимізація. Це комплекс заходів щодо внутрішньої та зовнішньої оптимізації сайту для заняття перших позицій у видачі пошукових систем (органічної видачі) за певними запитами користувачів з метою збільшення органічного трафіку та кількості потенційних клієнтів.
Що таке органічна видача та трафік
Органічна видача – частина пошукової видачі, яка не є платною (не є рекламною), а природною. Пошукова система (ПС) визначає, наскільки контент на сторінці підходить під запит користувача та виводить його на відповідну позицію у видачі. Чим краща сторінка – тим вища вона у результатах видачі.
Цей розділ видачі знаходиться відразу під рекламою, розміщеною на сторінці результатів (SERP). Компоненти органічної видачі включають додаткові елементи, такі як панель знань, карти, підказки, People Also Ask та ін.
Органічний трафік – це користувачі, які перейшли на сайт із органічної видачі.
На обсяг трафіку впливає позиція сайту у видачі та частота запиту. Частота запиту – кількість звернень усіх користувачів із цим запитом до пошукової системи (зазвичай рахується кількість запитів за місяць). Чим вища позиція сайту у видачі, тим більше відвідувачів він може залучити. При цьому не варто орієнтуватися на запити із частотою 0 або запити, які не підходять вашому сайту. Такі запити не приведуть користувачів до сайту та не дадуть конверсій.
Метою SEO просування сайту є отримання якомога вищої позиції у природній видачі за цільовими запитами.
Цілі пошукових систем
Основна мета пошукових систем – заробити гроші. Для цього пошукові системи конкурують одна з одною за аудиторію. Основний параметр конкуренції – якість та швидкість пошуку. Тому ПС прагнуть дати користувачеві очікуваний результат за мінімум кліків. Спочатку ідеальним вважався 1 клік, щоб отримати інформацію. Зараз, у період “швидких відповідей”, користувачі Google отримують відповідь прямо на сторінці SERP, не переходячи на сайти.
Якщо ви зробите на своєму сайті все, щоб дати користувачеві максимально швидко повну відповідь на запит в інтернеті, інші веб ресурси визнаватимуть цю відповідь експертною – пошукові системи будуть “любити” вас і високо ранжувати.
Який результат дає SEO просування сайту
Актуальний цільовий трафік на сайт
Люди шукають товари та послуги прямо зараз, вони максимально зацікавлені у купівлі чи уважному вивченні інформації на етапі залучення клієнтів у воронку продажів. Для цього користувачі вбивають пошукові слова в рядок пошуку. Далі вони переходять на сайти, щоб вивчити контент та зробити вибір. Відвідувачі переходитимуть на сайт, якщо він буде у ТОПі пошукових систем. Ви можете та повинні залучати зацікавлених користувачів на свій сайт із органічної видачі шляхом заняття та утримання позицій у ТОПі.
Транзакції та продаж
Трафік буде конвертуватися в онлайн-продаж або заявки на вашому сайті, якщо сайт зручний, асортимент товарів різноманітний, а ціни адекватні. Можливість замовити легко чи швидко допоможе перетворити органічний трафік на потік клієнтів для бізнесу.
Повторні продажі та лояльні клієнти
Підготовлена оптимізована структура та хороша організація сайту дозволяють користувачеві запам’ятати сайт, а потім повернутися на нього з брендовими запитами. Як тільки користувач отримав очікуваний товар або сервіс, його зацікавленість обов’язково потрібно підтримати та розвинути у подальшу продаж. Люди цінують персоналізований контент, який отримують у потрібний час у потрібному місці. Та потім обов’язково повертаються, щоб зробити замовлення знову.
Накопичувальний довгостроковий ефект
SEO, на відміну від інших каналів digital маркетингу, має накопичувальний ефект. Тобто за правильного підходу результати просування лише покращуються: позиції за цільовими запитами зростають, як і кількість зацікавлених відвідувачів. При цьому скорочення обсягів робіт, бюджетів і навіть повне припинення робіт не призведе до моментального просідання позицій і трафіку. А ось контекстна реклама не працює без оплати. А якщо закінчилися рекламні бюджети, то й джерело трафіку вичерпається. З цієї причини довготривалий ефект у вигляді стабільного трафіку – це один із найголовніших плюсів SEO-оптимізації.
Переваги та недоліки SEO просування сайтів
Пошукова оптимізація сайтів наводить цільовий трафік на сайт із пошукових систем. Цей вид трафіку називається пошуковим чи органічним. Як і будь-який інший, цей канал трафіку має ряд переваг та недоліків. Отже, розглянемо найважливіші аспекти.
Плюси
Ви не сплачуєте за переходи. Google та інші ПС не беруть грошей за кліки з органіки, на відміну від кліків рекламних оголошень. Тому органічний трафік є дешевшим і рентабельним на тривалому проміжку часу.
Якість трафіку. При цьому користувачі самі шукають товар або послугу та для цієї мети вбивають запити в пошуку. А ще їм важливо знайти це у режимі реального часу. У цьому випадку органічний трафік є одним із найякісніших та недорогих джерел трафіку.
Величезний вибір запитів. Ви самостійно вибираєте список запитів, які хочете просувати у пошуку. Ви можете використовувати широкий спектр запитів для обробки попиту на кожному етапі воронки залучення клієнтів – побудувати знання про бренд, вивчити «гарячі» пропозиції та ухвалити рішення про покупку.
Робота з клієнтами, які вже є. SEO дозволяє зосередитися на просуванні тих товарів і послуг, які важливі для бізнесу.
Поліпшується технічний стан сайту. Сайти повинні відповідати стандартам Google. Це необхідно для правильної взаємодії сайту та ПС та покращення досвіду користувачів. При роботі над просуванням сайту можна досягти швидкого завантаження з будь-якого пристрою, знизити кількість помилок, які заважають покупкам і зробити процес зручнішим.
Юзабіліті сайту покращується. Пошукові системи адаптуються та все більше враховують зручність користування сайтом. Простіше кажучи, користувачам необхідно зручно фільтрувати та вибирати будь-які товари чи послуги, легко орієнтуватися на сайті, мати всю необхідну інформацію для ухвалення рішення та купівлі. Пошуковики високо цінують зручні сайти, оскільки ці сайти задовольняють користувача.
Мінуси
Результат з’являється не відразу. Процес оптимізації сайту потребує часу на виправлення помилок, впровадження покращень та проведення інших робіт. Після впровадження доопрацювань, потрібен час для того, щоб пошукові системи побачили зміни та відреагували. Перший результат з’являється протягом тижня після переіндексування сторінок. Далі протягом 2-3 місяців з’являються стабільні результати. У деяких випадках покращення видно через 4-6 місяців роботи.
Витрати на доопрацювання сайту. Поліпшення сайту складається з двох частин – розробки планів та реалізації планів. За підготовку планів, документації, технічних завдань відповідає SEO підрядник. За реалізацію планів відповідає команда сайту. Обидві частини потребують часу та ресурсів.
Фактори ранжування SEO просування сайту
Технічна оптимізація
Технічна оптимізація сайту – перший та базовий етап роботи над сайтом. Завдання – зробити сайт швидким, зручним, доступним як для користувача, так і пошукових систем. Технічна оптимізація зачіпає всі сторінки сайтів і впливає на сайт цілком, роблячи його кращим і зручнішим.
Технічна оптимізація сайту включає опрацювання наступних питань:
- Robots.txt
- Sitemap.xml
- Неіснуючі сторінки
- Структура формування URL
- Дублікати контенту та тегів title, description, H1
- 301 редирект та биті посилання
- Навігація та структура
- Внутрішня перелінковка
- Мікророзмітка
- Адаптивна версія сайту
- Швидкість завантаження сторінок
Контент
В основі контенту лежить зміст, асортимент та дизайн вашого сайту: зміст, асортимент, тексти, візуальне оформлення, зображення чи відгуки. Саме контент повинен допомагати у купівлі, доносити важливу інформацію, розповідати про що сайт і для кого, нести основну цінність для користувача. Оптимізація контенту стосується окремих сторінок або окремих типових сторінок, наприклад сторінок товарів.
Які дії потрібно зробити, щоб сайт був кращим:
- Аналізувати комерційні чинники та шукати конкурентоспроможні переваги.
- Доносити цінність послуг та товарів через описи та текстові блоки.
- Працювати над зручністю контенту для користувачів.
- Розробляти текстові описи, що продають, атрибути, інформаційні блоки.
- Рекомендується використовувати блоки крос-продажів та додаткові комерційні функціонали.
- Пошуковики перевірятимуть, чи є в контенті сайту важливі сервісні сторінки – політика конфіденційності, правила повернення тощо.
Зовнішні чинники
Зовнішня оптимізації – робота над згадкою сайту/бренду в інших джерелах, роботою з репутацією, відгуками та посиланнями. Зовнішня оптимізація покращує авторитет всього сайту та окремих сторінок.
Вхідні посилання – це посилання, які ведуть на ваш сайт з інших сайтів. Сукупність таких посилань називають масою посилань. Посилальна маса має наростати природним шляхом. Ви повинні створити якісний контент та привернути увагу користувачів, а також створити інформацію, якою захочуть поділитися – статтями, відео чи інформацією про акції та знижки.
Якщо посилальна маса сайту не зростає, використовують різні способи штучного нарощування.
При неправильному нарощуванні (коли різко з’являється багато посилань на сайт, використовуються спамні методи, посилання з неякісних сайтів), пошукові системи можуть накладати санкції, що знижують сайт у результатах пошуку або виключають сайт з результатів. Такий метод просування більше схожий на «сірі» чи «чорні» методи просування.
Usability
Зручність та простота використання сайту – це показник Usability. Ніхто не хоче робити покупки використовуючи складний і незрозумілий інтерфейс, якщо є аналоги – сайти без проблем з інтуїтивно зрозумілим інтерфейсом.
Usability впливає на час, який користувач проводить на сайті, на кількість переглянутих сторінок, конверсію на покупку, повернення користувача для наступної покупки.
Як відбувається SEO просування сайтів
Процес SEO просування складається зі стартових (підготовчих) робіт та регулярних робіт щодо покращення сайту.
Стартові роботи з SEO необхідні, щоб зробити зріз поточного стану сайту, визначити конкурентів та їх активність, знайти точки зростання, скласти стратегію та план просування. Ці роботи зачіпають сайт цілком.
Стартові роботи включають:
- Попередній аудит сайту.
- Аналіз тематики та конкурентів.
- Формування семантичного ядра.
- Формування структури веб-сайту.
- Підготовку стратегії та плану просування.
Регулярні роботи – це щомісячне поступове виконання плану робіт із оптимізації окремих сторінок, напрямів.
Регулярні роботи включають:
- Визначення приорітетів та плану робіт на місяць.
- Внутрішню оптимізацію.
- Оптимізацію контенту.
- Зовнішню оптимізацію.
- Поліпшення поведінкових чинників.
- Поліпшення юзабіліті та конверсії.
- Додаткові завдання щодо покращення сайту.
- Оцінку результатів та корегування стратегії.
Відстеження результатів роботи з просування
SEO оптимізація – це внесок у довгостроковий розвиток сайту, тому не варто розраховувати на моментальний результат, але треба вміти оцінити результат.
Існує кілька основних способів оцінки якості SEO просування:
- Зростання органічного трафіку – можна відстежити зміни в порівнянні з попередніми періодами часу.
- Досягнення більш високих позицій сайту в пошуковій видачі – спостерігається зростання за ключовими словами, що просуваються.
- Висока конверсія – важливо не лише привернути увагу користувачів до ресурсу, а й збільшити кількість заявок на замовлення та середній чек.
На початковому етапі просування ціна кожного ліда досить висока – це виправдано. Поступово витрати на розкручування мають знижуватися. Не варто чекати на швидкі результати, а довіритися в цьому питанні досвідченому SEO-фахівцеві, який врахує всі деталі та нюанси, підібравши оптимальну стратегію просування.
KPI у SEO
Для оцінки якості SEO просування використовують набір KPI. Набір KPI індивідуальний для кожного проекту і його можна скласти лише після проведення базового аналізу сайту та ніші.
Поширені KPI у SEO:
- Зростання позицій сайту у результатах пошукової видачі за цільовими запитами.
- Зростання кількості відвідувачів сайту від місяця до місяця, і з року в рік.
- Зменшення показника відмов та збільшення середньої тривалості сеансів користувача.
- Збільшення видимості сайту у результатах пошукових систем.
- Зростання кількості цільових дій на сайті.
- Підвищення показника ROMI органічного трафіку та зниження ціни кліка.
Частина цих показників залежить не тільки від грамотної оптимізації сайту, а й від інших учасників процесу — менеджерів, операторів call-центру, доставки тощо.
SEO фахівець може безпосередньо вплинути лише на дві складові – трафік та позиції.
Тому всі KPI проекту прив’язуються саме до зростання органічного трафіку на сайті та позицій у пошуковій видачі. Інші KPI важливо відстежувати для коригування стратегії просування та пошуку слабких місць у оптимізації.
Терміни отримання результатів з SEO
SEO-оптимізація та виведення сайту на потрібні позиції у видачі – це процес, який може затягнутися на невизначений термін. Ефект від роботи починає проявлятися приблизно через 2-3 місяці після її початку, і перші реальні результати буде видно через півроку-рік.
Можливо більші швидке отримання результатів. При цьому на швидкість та успішність оптимізації впливає ряд факторів, серед яких можна виділити такі:
- Вік домену та його поточна оцінка у пошукових системах.
- Рівень конкуренції у сфері діяльності підприємства.
- Якість реалізації проекту як на технічному, так й інформаційному рівні.
- Основні фактори поведінки.
- Якісна оптимізація та грамотне складання семантичного ядра.
- Регулярний аналіз результатів коригування стратегії просування.
Комплексний SEO-маркетинг
SEO просування великих ресурсів чи брендів рідко існує окремо від інших маркетингових активностей клієнта. Крім того, обсяг роботи з великим проектом потребує вирішення нестандартних та об’ємних завдань, залучення більшої кількості фахівців та індивідуального підходу. У такому разі на допомогу приходить SEO-маркетинг.
SEO-маркетинг – це інструмент досягнення маркетингових цілей шляхом оптимізації сайту та досягнення лідируючих позицій у SERP. Щоб зробити сайт максимально ефективним, потрібно поєднати фахівців різного профілю в одну команду. До проекту приєднуються:
- Project-менеджер.
- SEO-фахівець.
- Маркетолог.
- Розробник.
- UX-UI дизайнер.
- Linkbuilder.
- Outreacher.
- Аналітик.
Працюючи разом, вони закривають завдання на всіх етапах у воронці інтернет-продажів.
SEO-маркетинг продовжує діяти за інерцією ще довгий час, навіть якщо проект кілька місяців не просувався. Навіть у найконкурентнішій ніші іноді достатньо одного разу, щоб отримати безкоштовний органічний трафік на довгі роки.
SEO та контекстна реклама
SEO та PPC є двома найпопулярнішими каналами digital маркетингу. При цьому їх не можна порівнювати безпосередньо, у них різний принцип роботи та різні цілі.
Контекстна реклама
Завдання контекстної реклами привести покупців тут і зараз за прогнозованою вартістю за конверсію. PPC – це короткострокова інвестиція. Недоліком контекстної реклами є те, що вона масштабується лише за рахунок збільшення загального бюджету та ціна кліку дорожчає з часом.
SEO – це довгострокова інвестиція. SEO дає перші результати через 2-3 місяці, але забезпечує стабільне зростання трафіку за умови збереження бюджету на просування.
Спочатку PPC вигідніше SEO, але в довгостроковій перспективі SEO буде приносити більш дешевий трафік на ваш сайт.
Тренди сучасного SEO
Методики SEO просування не стоять на місці, тому потрібно стежити за трендами сфери, щоб не відстати. Топ 10 напрямків розвитку сайту, які призведуть до зростання ранжирування Google в 2022-2023 роках виглядають так.
- Фокус на користувача та пошуковий інтент.
- Якість контенту.
- Внутрішня перелінковка.
- Якість зворотних посилань.
- Оновлення контенту.
- Структуровані дані.
- E-A-T.
- Оптимізація пошукової видачі за брендом.
- Оптимізація під блок відповідей.
- Структура веб-сайту.
Інструменти SEO-шника
Google Search Console – це безкоштовний інструмент для відображення інформації про пошукові запити, зовнішні посилання та можливості оптимізації сайту.
Google Analytics – це безкоштовний сервіс аналітики від Google, який надає детальний аналіз статистики відвідування веб-сайтів.
Screaming Frog – допоможе виявити биті посилання, редиректи, дублі контенту, некоректні метатеги та інші технічні помилки.
Netpeak Spider – це український краулер, який допоможе перевірити сайт на биті посилання, SEO-дублі сторінок і тегів title та description. За допомогою цього сервісу ви знайдете безліч різних помилок, які можуть бути виявлені за пару кліків.
Seranking – український сервіс для перевірки позицій та аналітики: ви можете налаштувати частоту знімання позицій, вибрати необхідні пошукові системи, імпортувати запити та групувати ключові слова, переглядати ТОП 100 за запитом, проводити аналіз конкурентів та багато іншого.
Ahrefs – найкращий сервіс для аналізу зовнішніх посилань, має величезну базу даних і швидко знаходить нові посилання. У вас є можливість отримати як загальну інформацію про посилання, так і детальну інформацію про кожне посилання, кожний домен або анкор.
“Serpstat” – це українська система, яка дозволяє оцінити посилальний профіль сайту. Проте є й інші можливості вирішення інших SEO-задач. Наприклад, аналіз конкурентів або збір семантики може бути використаний як інструмент аналізу конкурентних переваг.
Google My Business – це безкоштовна програма, яка дозволяє додати профіль компанії для відображення її в результатах пошуку та на картах Google.
Google PageSpeed Insighting – це інструмент, який оцінює швидкість завантаження сторінок і дає рекомендації щодо покращення цього показника.
SimilarWeb пропонує безкоштовні інструменти для аналізу конкурентів. Вони дозволяють визначити відвідуваність, канали вхідного трафіку та лояльну аудиторію; ключові слова.
[helpie_faq group_id=’17’/]